Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Onafhankelijke inspectie en advisering onderhoud monumenten

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

U bent hier: Home > Nieuws > 'Nooit met hamer en beitel gewerkt, maar ik bleek het secuur te kunnen’
Duurzaamheid

 

Energieadvies voor eigenaren van woonhuismonumenten

De Monumentenwacht Gelderland helpt u bij de verduurzaming van uw woonhuismonument

 

 

 

 

Register Kennis&Kunde monumentenspecialisten

Kwaliteitsregeling Kennis&Kunde (K&K) met gekwalificeerde restauratiebedrijven. Meer informatie? Zie menu kwaliteitszorg.

Inschrijven op onze nieuwsbrief

* verplicht veld
Infobladen Monumentenwacht

Direct naar praktische infobladen onderhoud voor de eigenaar.

Historisch Bouwfragmentendepot

Depot in Valburg met diverse materialen.

Gelders Restauratie Centrum

Het opleidingscentrum voor de restauratiesector in Gelderland.

 
Document acties

'Nooit met hamer en beitel gewerkt, maar ik bleek het secuur te kunnen’

Cor van Oosterhoud houdt van natuursteen. Hij kan zelfs ontroerd raken van een kei met geschiedenis, zoals de steen die hij onlangs in de bergen van Oostenrijk vond. ,,Andere mensen lopen er langs of geven er een schop tegen, ik pak ‘m op. Moet je toch zien wat een mooie groeven, daar kan ik kippenvel van krijgen.”

Het is niet vreemd dat hij na wat omzwervingen als laborant toch ‘in de natuursteen’ terecht kwam en ook bleef werken. ,,Toen ik bij mijn eerste baan bij een steenhouwerij een beitel en hamer in handen kreeg, wist ik het meteen: hier wil ik oud mee worden.”

Na de middelbare school koos hij voor een chemische opleiding. ,,Ik was als jongen altijd al bezig met boetseren en tekenen, maar mijn vader vond dat ik een vak moest leren. ,,En zo kwam ik na mijn Hbo-opleiding op verschillende laboratoria te werken. Voor bodemonderzoek, oppervlaktewater en ook in de farmaceutische richting. Maar ik wist toen al wel dat ik niet tot mijn pensioen in de witte laboratoriumjas zou blijven lopen.”

 

Rietveld Academie

Toen hij voor de liefde vanuit de Randstad naar Brabant verhuisde, was het moment daar om de reageerbuizen en pipetten in het lab vaarwel te zeggen. Hij deed enkele artistieke cursussen en schreef zich uiteindelijk in voor een avondstudie grafiek en ruimtelijke vormgeving aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Hij deed daarnaast de vakopleiding natuursteen.

,,Mijn eerste baan was bij een steenhouwerij, voor een paar dagen per week. Zagen, schuren, het kappen van letters voor grafmonumenten, gevelstenen en ook naambordjes, een combinatie van creativiteit en het ambacht. Ik had nog nooit zo met hamer en beitel gewerkt, maar ik bleek dat heel secuur te kunnen.”

 

Eeuwigheid

Hij bleek tevens meer dan een gewone band met het materiaal te hebben. ,,Natuursteen is prachtig, ook omdat het voor de eeuwigheid is.” Het sociale aspect van het maken en restaureren van steen, bleek hem eveneens goed af te gaan. ,,Bij een grafmonument zit je soms uren te praten met de nabestaanden over het leven. Het werk is zoveel meer dan alleen aan de slag met beitel en steen. Dat praten is nodig om een gevoel te krijgen. Ik weet niet precies op welke manier ik dat erin leg, maar het is wel nodig.”

Maar niet alleen bij grafmonumenten. Cor pakt een mapje erbij van een project in de buurt van Amsterdam. ,,Mensen laten daar een nieuw huis bouwen en willen een gevelsteen waaruit ook de geschiedenis van de plek blijkt.  Ze wilden iets met de Amstel en met rozen, omdat op die plek een rozenkwekerij heeft gezeten.”

 

Nauwkeurig bestudeerd

De beeldhouwer pakte de vraag serieus op. ,,Ik heb bij de buurvrouw een paar rozen van haar struik geknipt. Wist ze niks van, maar dat vindt ze vast niet erg, haha. Ik heb daar foto’s van gemaakt en ze nauwkeurig bestudeerd.”

Zelfs het water van de Amstel moest worden vastgelegd en bekeken. ,,Een vriendin die daar in die omgeving woont, heeft voor mij een aantal foto’s gemaakt. Water is niet gewoon water. De Waal is anders dan de Amstel. Ik wilde de golven zien voordat ik ging tekenen, inleven in het water.” En zo maakte hij vijf ontwerpen waaruit de opdrachtgever kon kiezen.

 

Neusje

Ook laat hij foto’s zien van een beeld bij een basisschool in Tilburg. ,,Het neusje van het beeld was eraf gevallen, dus daar ben ik aan de slag gegaan met roestvrijstalen pennen, een mortel en een waterglas-oplossing om de juiste structuur te krijgen. Jaja, komt mijn chemische opleiding toch nog mooi van pas.” De vorm van de neus was niet bekend, maar dat was geen probleem voor Cor. ,,Ik leef me in en maak iets passends.”

Ooit stond hij zestig meter hoog op de steiger in de basiliek van St. Jan in Den Bosch, om daar balustrades, beelden en ornamenten te restaureren. ,,Het klinkt misschien wat gedragen, maar je voelt je op zo’n hoogte wel dichter bij God. Ik vond het mooi dat ik mocht werken aan iets dat Italiaanse beeldhouwers lang geleden hebben gemaakt. Het is een eer dat ik dat mocht restaureren.”

Bedrijven en ZZP’ers die ook een vermelding willen in het register van de Kennis&Kunde Regeling kunnen contact opnemen met Ernst van der Grijp van Monumentenwacht Gelderland:

e.vandergrijp@monumentenwachtgelderland.nl.

Kijk ook op de vernieuwde website www.kennisenkunde.info

Abonnement

Aanmelding voor een inspectie-abonnement m.b.v digitaal formulier in vijf stappen! Lees de voorwaarden/tarieven goed door!

Eenmalige inspectie

Voor niet-leden die toch een inspectie willen.

RCE

Direct naar infobank techniek Rijksdienst v/h Cultureel Erfgoed

Stichting ERM

Direct naar technische uitvoeringsrichtlijnen (URL's) voor professionals.

 
Plone powered by ZOO